Saturday, June 12, 2010

Reka templates sendiri menggunakan blogspot

Contoh hasil blog yang telah direka.

Terbaru dari blogspot untuk blogger yang ingin reka sendiri templates untuk laman blog sekarang sudah ada. Kita tidak perlu mencari templates di website tapi dengan tawaran yang blogspot berikan mampu memberikan kepuasan pada blogger.

Sebelum ini, templates yang disediakan tidak dapat diubah, warna yang kurang menarik dan kurang pilihan. Kini, dengan membuat templates sendiri menjanjikan satu kepuasan.

Bagaimana untuk mereka sendiri templates??

1. Log in pada blogspot anda. Kepada yang belum ada blog perlu mendaftar dulu.
2. Klik design.
3. Klik templates design.
4. Kemudian, keluar paparan untuk mereka templates.

Terdapat 4 bahagian pada sebelah kiri iaitu:

i. Templates.
ii. Background.
iii. Layout.
iv. Advanced.

TEMPLATES.

Pada bahagian ini kita boleh memilih templates yang sesuai bergantung pada citarasa kita. Terdapat beberapa pilihan templates antaranya simple, picture windows dan watermark. Klik mana yang korang berkenan. Kemudian, terdapat sub-templates yang korang pilih. Pada sub-templates kita boleh pilih warna yang kita suka.


BACKGROUND.

Pada bahagian background, kita boleh pilih warna yang sesuai mengikut selera kita. Korang cuma perlu klik pada warna yang korang suka dan lihat akan perubahan pada blog korang. Selain itu, jika klik pada bahagian background image terdapat banyak lagi image yang sesuai dengan blog sebagai contoh blog aku yang berkisar tentang komputer. So, aku pilih teknologi.


LAYOUT.

Korang boleh pilih layout yang sesuai. Disediakan untuk bahagian header dan footer. Tapi, yang paling menarik sekali disediakan untuk kita adjust saiz blog kita. Korang cuma klik bahagian adjust width. Kemudian, seret anak panah pada entire blog dan right sidebar. Nanti korang akan tengok macam mana perubahan yang berlaku.



ADVANCED.

Pada ruang advanced, korang boleh edit dari background, saiz tulisan, warna dan macam-macam lagi. Kalau rajin boleh buat

No comments:

Post a Comment